Contacteer ons

Project fiche

Ondertunneling Krijgsbaan (R11) bij Luchthaven Antwerpen

Begin 2013 is Hens gestart met grond- en wegenwerken aan de ondertunneling van de Krijgsbaan, langs de luchthaven van Deurne. Het volledige project kost zo'n 54 miljoen euro.

Opdrachtgever: Agentschap Wegen en Verkeer - THV Jan De Nul – City Blaton

Vanaf begin 2016 zal het verkeer op de R11 (Krijgsbaan) ter hoogte van de Luchthaven Antwerpen door een tunnel rijden. Naast de aanleg van een tunnel in de R11 legt Hens er ook een nieuwe fietsverbinding aan tussen Mortsel en Borsbeek. En het kruispunt Krijgsbaan/Heirbaan in Mortsel wordt veiliger gemaakt. De werken duren ongeveer 2 jaar. Al die tijd blijft de Krijgsbaan open. Het verkeer kan dan over een door Hens aangelegde tijdelijke omleidingsweg vlak naast de werf. Ook fietsverkeer blijft mogelijk op een veilige manier.

De ondertunneling van de R11 is nodig opdat de Luchthaven Antwerpen zou kunnen voldoen aan de internationale veiligheidsvoorschriften. De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie schrijft voor dat luchthavens in het verlengde van hun start- en landingsbanen een obstakelvrije veiligheidszone moeten hebben. Daar kunnen vliegtuigen in noodsituaties tot stilstand komen. De aanwezigheid van de Krijgsbaan vlak achter de start- en landingsbaan stond zo'n veiligheidszone in de weg. Door de baan ter hoogte van de luchthaven in een tunnel te steken, komt de nodige ruimte vrij. De veiligheidszone op het tunneldak wordt een omheinde graszone die zich uitstrekt tot Fort III in Borsbeek.

De tunnel, met aansluitend een af- en toerit in een open sleuf, wordt 420 meter lang. Dat is de afstand tussen de verkeerslichten die nu het verkeer tegenhouden wanneer een vliegtuig landt of opstijgt. In totaal dient er meer dan 200 000 m³ grond ontgraven te worden.

Klik op een project foto als u graag meer wil weten over een project.